معاون هنری اداره تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد «جمعه‌بازار کتاب مشهد» در جمعه بارانی مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تصاویر «زهرا خوشکام» همسر علی حاتمی درگذشت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت مرگ بروسلی چه بود؟ نقد و بررسی فیلم سینمایی «مست عشق» در برنامه هفت (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مصطفی رحماندوست: خلق نگاه تازه از دنیای کودکان در شعر رضوی نیاز این حوزه است بر مدار نور به پیشواز میلاد هشتمین نور | افتتاح نمایشگاه خوشنویسی طلاب حوزه علمیه در آستانه میلاد حضرت رضا (ع) روایتی کافکایی از یک طنز تلخ | گفتگو درباره رمان «کمیته» رونمایی از نقاشی پرحاشیه چارلز سوم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» ساخته امیراطهر سهیلی روی پرده سینما رفت + فیلم «زخم کاری» و «سووشون» در انتظار پخش از شبکه نمایش اگر دستت را رها کردم روایت‌های دیده نشده از زائران امام رضا (ع) «حماسه» جاری در ادبیات «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب استقبال از «مکس دیوانه» در جشنواره کن
سرخط خبرها

سردیس مهدی اخوان ثالث این هفته در مشهد نصب می‌شود

  • کد خبر: ۱۲۳۰۷۲
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
سردیس مهدی اخوان ثالث این هفته در مشهد نصب می‌شود
از مهم‌ترین برنامه‌های سی ودومین سالگرد درگذشت این شاعر بزرگ مشهدی، رونمایی از سردیس وی بود که قرار است در این هفته در ورودی خیابان اخوان ثالث در مشهد نصب شود.

شهرآرانیوز - مراسم بزرگداشت مهدی اخوان ثالث با حضور مدیران استانی و کشوری، چهارم شهریور در مزار او برگزار شد. از مهم‌ترین برنامه‌های سی ودومین سالگرد درگذشت این شاعر بزرگ مشهدی، رونمایی از سردیس وی بود که قرار است در این هفته در ورودی خیابان اخوان ثالث در مشهد نصب شود.

محصول سمپزیوم مجسمه سازی مشهد

رئیس اداره هنری سازمان اجتماعی  وفرهنگی شهرداری مشهد در حاشیه مراسم بزرگداشت این شاعر پرآوازه و ادیب مشهدی در آرامگاه فردوسی اظهار کرد: این سردیس از مجموعه آثار هنری سمپزیوم مجسمه سازی مشهد و جزو ۲۰اثر تولیدشده در این زمینه است.

علی مسافری افزود: سردیس مهدی اخوان  ثالث به اضافه ۹ اثر دیگر در دو قالب فایبر گلاس و برنز آماده شده است.

نزدیک شدن به روح و شخصیت شاعر

همچنین در این زمینه،  هادی ضیاءالدینی، مجسمه ساز برجسته کردستانی، در گفت وگوی اختصاصی با شهرآرا گفت: به من پیشنهاد دادند مجسمه اخوان را بسازم و خیلی از این بابت خوشحال هستم. اگر انتخاب به عهده خودم بود، ترجیح می‌دادم بازهم مجسمه استاد اخوان را بسازم. این استاد مجسمه سازی افزود: مرحله ساخت مجسمه، قبل از هنر است و به تدریج که کار پیش می‌رود، از لایه‌های رویی شباهت سازی به پشت لایه‌ها نفوذ می‌کند و شخصیت مدنظرم را از درون می‌بینم تا روح شخصیت ساخته شود.

وی افزود: هم وغم من این بود که لایه‌های درونی و روحی این شاعر عزیز را بسازم. از زمانی که قرار شد مجسمه اخوان را بسازم، درباره شخصیت و ارزش اشعار و خصوصیات اخلاقی اش به خصوص از طریق دوستانش مانند دکتر شفیعی کدکنی، اطلاعات جمع آوری کردم.

هنرمند مجسمه ساز کشورمان درباره حضورش در اولین سمپوزیوم مجسمه سازی مشهد گفت: آشنایی با شهر مشهد، فرهنگ، هنر و مردمش برایم جذاب بود. همچنین احساس وظیفه در برابر بزرگانی بود که باید شناخته می‌شدند. فکر کردم این وظیفه ماست که شناساندن آن‌ها کمک کنیم.

چهره برنزی شاعر پرآوازه شهرمان

مجسمه؛ به مثابه ارتقای فرهنگ یک شهر

ضیاءالدینی ادامه داد: ما از نظر غنای فرهنگی، خیلی از کشور‌های اروپایی جلوتر هستیم و چیزی کم نداریم و بنابراین مشاهیر، اسطوره ها، شخصیت‌ها و ارزش‌های فرهنگی‌ای که داریم، می‌شود درقالب هنر معرفی کرد.

وی با بیان اینکه مساحت شهر خودم سنندج یک پنجم یا یک دهم مشهد است، گفت: تعداد مجسمه‌های سنندج از مشهد بیشتر است، حتی بیشتر از خیلی از شهر‌های دیگر ایران. مردم، کار هنری را درک می‌کنند، روشن فکر‌ها و پیشرو‌ها هم همین طور. دولت هم باید به این نتیجه و درک برسد که اثر هنری، معرف ارزش‌های جامعه ماست.

ضیاءالدینی ادامه داد: گردشگری که وارد شهر می‌شود، با دیدن همین المان‌ها به ارزش‌های جامعه پی می‌برد. گردشگر نمی‌رود در خانه مردم را بزند و درباره سواد و فرهنگشان بپرسد. همان گردشگر وقتی در شهر یک مجسمه بد می‌بیند یا یک میدان خالی، حق دارد که ما را قضاوت کند و بگوید ایران این گونه است.
***
گفتنی است چهار سال پیش، ۲۸سال بعد از از درگذشت مهدی اخوان ثالث، خیابانی حدفاصل میدان جانباز و بولوار سجاد مشهد به نام او نام گذاری و پلاک آن نصب شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->